مدیران، همواره زیر ذرهبین کارکنان
هنگامی که شما بهعنوان مدیر یا رئیس یک مجموعه کاری منصوب میشوید، بهطور پیوسته زیر ذرهبین و چشمان تیزبین کارکنان قرار دارید و افراد به تمام صحبتها و حرکات و رفتارهای شما توجه ویژهای دارند.
اینها چیزهایی نیستند که شما در دوران کارمندی خود تجربه کرده باشید، چرا که در دوران کارمندی میتوان بسیاری کارها را کرد، بسیاری حرفها را زد و بسیاری از رفتارها را از خود بروز داد، بدون اینکه حساسیت چندانی در اطرافیان و همکاران برانگیخت.
اما به محض ارتقای مقام و رسیدن به مدیریت، تمام نگاهها و توجهها به مدیر تازه معطوف میشود و تعابیر و تفاسیر متفاوت و گاه متناقضی از رفتارها، گفتارها و کردارهای او شکل میگیرد. این توجهها گاه به موضوعاتی مانند لباسی که مدیران میپوشند یا ماشینی که سوار میشوند نیز تسری مییابد و به همین دلیل در دنیای مدیریت به مدیران گفته میشود: هرچه به زبان آورید ممکن است بعدها علیه شما استفاده شود.»
باب رابین که چند سال قبل، رهبری بانک مشهور گلدمن ساکس را برعهده داشت، برایم تعریف کرد یک بار در حالی که در طبقات دفتر مرکزی بانک قدم میزد به یکی از دوستان قدیمی خود که تاجر طلا بود، برخورد کرد و ضمن احوالپرسی به شوخی گفت: من خیلی از طلا خوشم میآید» و چند دقیقه بعد از دوست خود خداحافظی کرد.
چند هفته بعد که اتفاقی به بخش ذخایر طلای بانک سر میزند درمییابد که میزان خرید شمش طلای بانک گلدمن ساکس در هفتههای اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است. وقتی او علت را پرسید، دانست تعدادی از افراد که مکالمه او را با دوستش شنیده و از علاقه او به طلا باخبر شده بودند، فکر کردند که میتوانند با افزایش حجم طلاهای خریداری شده توسط بانک نظر مثبت او را جلب کنند. در حالی که گفتوگوی باب و دوستش، صرفا یک گفتوگوی دوستانه و معمولی بود نه یک دستور کاری.
من هم به یاد میآورم وقتی در شرکت اپل کار میکردم، زمانی که قرار بود چند اتوبوس ویژه جابهجایی کارکنان اپل از کاپرتینو به سانفرانسیسکو تهیه و آمادهسازی شود، اتفاق جالبی افتاد.
قرار بود مسوولان بخش نقلیه شرکت، رنگ خاصی را برای چرم صندلیهای این اتوبوسها سفارش دهند، اما فرآیند انتخاب رنگ آن با تاخیر مواجه شد و وقتی من جویای علت این تاخیر شدم فهمیدم فرد مسوول انتخاب رنگ مورد نظر چندبار به پارکینگ شرکت مراجعه کرده بود تا رنگ چرم صندلی ماشین استیو جابز را بهعنوان رنگ پیشنهادی اعلام کند و این اتفاق در شرایطی افتاد که روح استیو جابز نیز از این قضیه بیخبر بود و او بهطور غیرمستقیم و ناخواسته بر روند انتخاب رنگ چرم اتوبوسهای شرکت تاثیر گذاشته بود.
این داستان به خوبی نشان میدهد که حتی جزئیاتی مانند رنگ چرم صندلی ماشین مدیران هم مورد توجه خاص کارکنان قرار دارد، چه رسد به نحوه صحبت کردن، عادات رفتاری و عملکرد آنها.
راوی: کیم اسکات، نویسنده کتاب Radical Cando
مدیران، همواره زیر ذرهبین کارکنان
رنگ ,بانک ,چرم ,کارکنان ,یک ,طلا ,زیر ذرهبین ,رنگ چرم ,انتخاب رنگ ,کارکنان قرار ,استیو جابز
درباره این سایت